Nå er det 80 år siden Lofotraidet
Kommandoraidet Operasjon Claymore ble gjennomført av britiske og norske styrker 4. mars 1941 mot flere mål i Lofoten. Blant skipene som ble senket var D/S Hamburg og D/S Mira – i dag to flotte vrak.
Nå er det 80 år siden Lofotraidet
Oljetanker i brann i Svolvær etter operasjon Claymore. Foto: Nasjonalarkivet/Wikipedia (CC BY 4.0)
KRIGSHISTORIE

Nå er det 80 år siden Lofotraidet
Kommandoraidet Operasjon Claymore ble gjennomført av britiske og norske styrker 4. mars 1941 mot flere mål i Lofoten. Blant skipene som ble senket var D/S Hamburg og D/S Mira – i dag to flotte vrak.
  4. mars 2021
Operasjon Claymore blir ofte kalt Svolværraidet eller Lofotraidet. Bataljonen No 3. Commando gikk til angrep på Stamsund og Henningsvær, mens No. 4 Commando angrep Svolvær og Brettesnes.

Formålet med raidet var å ødelegge fiskeoljefabrikker og tanker med glyserin, som tyskerne brukte til å fremstille eksplosiver. I tillegg skulle man senke tyske skip.

HMS Somali

HMS Somali (F33) var en av de britiske jagerne som deltok i Lofotraidet. Foto: Royal Navy/Wikipedia (public domain)


Soldatene ble ført til Lofoten av en orlogsstyrke bestående av de fem britiske jagerne HMS Somali, Bedouin, Tartar, Eskimo og Legion under kommando av kaptein Clifford Caslon.

De fungerte som eskorte for to troppetransportskip, de konverterte passasjerskipene HMS Queen Emma og HMS Princess Beatrix.

Til sammen telte landingsstyrken nesten 600 mann, inkludert 52 norske soldater fra Norwegian Independent Company No. 1 – blant dem Martin Linge.

Se dokumentar om raidet:





Operasjon Claymore førte til at skip på tilsammen 19.000 tonn ble senket, blant annet hurtigrutens D/S Mira og det tyske fabrikkskipet D/S Hamburg. Begge ligger i dag som dykkbare vrak.

I aksjonen ble også 18 bedrifter ble ødelagt, og 213 tyskere og tolv NS-medlemmer ble tatt til fange. Blant den lokale befolkningen valgte 314 å bli med over til Storbritannia.

Reichskommissar Josef Terboven beordret represalier mot lokalbefolkningen og nærmere 100 mennesker ble arrestert.

Hamburg

D/S Hamburg som D/S Sunheath. Bildet er tatt mellom 1921 og 1927.


D/S Hamburg

Det tyske fryseskipet D/S Hamburg ble senket i Svolvær havn. Noen kilder opplyser at det var som følge av artilleribeskytning, mens andre hevder at skipet ble angrepet av soldater med granater og tunge våpen.

Dette skal ha ført til at mannskapet åpnet bunnventilene for å hindre at skipet falt i allierte hender. Uansett gikk Hamburg til bunns, og ligger på 5–25 meters dyp mellom Skarvik verft og fergekaia i Svolvær.

Vraket ligger ca. 100 meter fra land, så man bør ha båt eller UV-scooter for å komme ut. Hekken er sprengt bort, ellers er resten i god stand.



D/S Hamburg ble bygd som D/S Emir ved verftet Bremer Vulcan i Tyskland, og ble sjøsatt i 1911. Den opprinnelige eieren var Deutsche Ost-Afrika Linie i Hamburg.

Det 128 meter lange skipet hadde en tonnasje på 6.136 BRT. I 1939 ble hun gjort om til fryseskip og deretter overtatt av tyske myndigheter.



Her kan du være med på et helt dykk på D/S Hamburg! Video: Snudrik/YouTube


D/S Mira

D/S Mira ble bygd i 1891 ved verftet A. & J. Inglis i Glasgow, og var helt siden starten eid av Det Bergenske Dampskipsselskab A/S. Hun gikk som hurtigrute, og befant seg uheldigvis i Lofoten den 4. mars 1941.

Hun ble oppdaget av HMS Bedouin utenfor Brettenes, men en tysk offiser tvang angivelig kapteinen til å prøve å unnslippe til tross for at jageren avfyrte varselsskudd.

Mira

D/S Mira tilhørte Det Bergenske Dampskibsselskab A/S.


Dette har i ettertid blitt avsannet av rormannen på D/S Mira, ifølge denne artikkelen fra Lofoten Krigsminnemuseum.

Uansett hva som var årsaken til at Mira valgte å ikke stoppe førte det til at HMS Bedouin skjøt en salve som traff like under skorsteinen, og like etterpå begynte hun å synke.



En av mannskapet og tre passasjerer ble drept i angrepet, og ytterligere tolv ble skadet. Alle gikk i livbåtene, og en rekke salver fra HMS Bedouins kanoner gjorde ende på Mira.

Vraket av den 68 meter lange hurtigruta ligger på 35–43 meters dyp utenfor øya Stormolla ved Brettesnes i Lofoten. Man må ha båt for å komme ut til vraket, som er i god stand og et spennende dykk.

Kommandosoldater

Kommandosoldater ser på at tanker med fiskeolje brenner. Foto: Tennyson d'Eyncourt/Wikipedia (public domain)


Operasjon Claymore ble av britene sett på som svært vellykket, med unntak av at én britisk offiser skadet seg med sin egen revolver.

Etter raidet sendte statsminister Winston Churchill en memo til alle involverte med gratulasjoner. Operasjon Claymore var det første av tolv kommandoraid i Norge under andre verdenskrig.

Det viktigste utbyttet av raidet viste seg imidlertid å være et eksemplar av kodemaskinen Enigma som befant seg ombord på forpostbåten Krebs. Takket være denne kunne britene lese tyske meldinger i flere uker.

Allierte styrker
Landingsfartøyer

HMS Princess Beatrix var et av to skip som brakte kommandosoldatene til Lofoten. I forgrunnen en britisk jager og en norsk fiskebåt. Foto: Royal Navy (public domain). Under er kommandosoldatene på vei tilbake etter raidet. Foto: Lt. R. G. G. Coote, Royal Navy/Wikipedia (public domain)


Dersom du har abonnert på bladet Dykking en stund kan du lese mer om Operasjon Claymore i utgave 1/2010.

Vi kan også anbefale denne flotte artikkelen fra Lofoten Krigsminnemuseum.




ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

Global Underwater Explorers tilbyr kurs for nybegynnere, erfarne dykkere og tekniske kurs for dyp dykking, grottedykking og dykking med rebreather. GUEs mål er å utvikle dine ferdigheter, effektive prosedyrer for problemløsning og gjøre deg til en bedre dykker.


 

Annonsørinnhold:

  • Wee Marine satser miljøvennlig

    Wee Marine starter nå produksjon av utriggere til flytebrygger med flyteelementer av resirkulert polyetylen. Dermed kan alt bryggeutstyret som selskapet leverer gjenvinnes.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Gi bort et gavekort på dykkekurs!

    Et dykkesertifikat er en gave man har glede av hele livet. Gi et gavekort på SSI Open Water Diver til en du er glad i! Teorien kan tas på nett, og er en perfekt gave i disse dager.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS