Innfører krav om høyhastighetsbevis
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og praktisk del.
Foto: Pxhere.com (public domain)
LOVFORSLAG
Innfører krav om høyhastighetsbevis
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og praktisk del.
Høringsrunde våren 2021
I tillegg til høyhastighetsbevis vil det innføres krav om bruk av automatisk nødstopp (dødmannsknapp). De nye kravene vil innebære en endring av dagens regelverk.
Næringsminister Iselin Nybø har derfor gitt Sjøfartsdirektoratet i oppgave å utforme forslag til konkrete endringer, og disse forslagene sendes på høring i januar 2021.
Målet er at det nye regelverket skal tre i kraft i løpet av 2022.
I tillegg til høyhastighetsbevis vil det innføres krav om bruk av automatisk nødstopp (dødmannsknapp). De nye kravene vil innebære en endring av dagens regelverk.
Næringsminister Iselin Nybø har derfor gitt Sjøfartsdirektoratet i oppgave å utforme forslag til konkrete endringer, og disse forslagene sendes på høring i januar 2021.
Målet er at det nye regelverket skal tre i kraft i løpet av 2022.
Saken fortsetter nedenfor
LES OGSÅ
Nå kan det bli fartsgrenser for fritidsbåter
Krav til kursinnhold og kursinstruktører må også på plass før regelverket kan tre i kraft, og det må være tilstrekkelig kurskapasitet til de som må ha høyhastighetsbeviset.
Utredning av vannscooterbevis
I Sjøfartsdirektoratets rapport fra 2020 er også vannscootere omtalt. Sjøfartsdirektoratet anbefaler at det bør innføres et særskilt kompetansekrav for vannscooter, som kan oppnå større hastighet enn 40 knop. I høringsrunden vil Sjøfartsdirektoratet derfor be om innspill på om det bør innføres et eget vannscooterbevis.
– Trygghet, sikkerhet og samhandling til sjøs må alltid ha stor oppmerksomhet. Uavhengig av regelverk og krav er det viktig at båtbrukere selv tar ansvar og utviser gode holdninger på sjøen, sier næringsministeren.
Bakgrunn
Regjeringen la i 2019 frem Meld. St. 30 Samhandling for betre sjøtryggleik, som inneholdt en rekke tiltak på fritidsbåtområdet. Sjøfartsdirektoratet har i etterkant utarbeidet en rapport om innføring av et høyhastighetsbevis og et krav om bruk av dødmannsknapp. Les rapporten her.
Kilde: Regjeringen