D/S Gudrun ble skutt i senk
Den 10. desember 1944 ble D/S Gudrun skutt i brann av britiske Mosquito-fly utenfor Abelnes sør for Flekkefjord. Under et bergingsforsøk gikk det galt, og den 74 meter lange damperen sank.
D/S Gudrun ble skutt i senk
D/S Gudrun i Stettin i 1939. Foto: Erling Skjold/Norsk Skipsvrakarkiv
VRAK

D/S Gudrun ble skutt i senk
Den 10. desember 1944 ble D/S Gudrun skutt i brann av britiske Mosquito-fly utenfor Abelnes sør for Flekkefjord. Under et bergingsforsøk gikk det galt, og den 74 meter lange damperen sank.
  10. desember 2023
☒   ANNONSE:
D/S Gudrun var på vei fra Tyskland til Norge med en last av sement og ammunisjon da hun ble offer for et voldsomt luftangrep.

Skipet sank og ble liggende med forskipet under vann – bare akterskipet, mastene og skorsteinen var synlig.

Luftangrep

Foto: Royal Air Force


Etter krigen ble ammunisjonslasten fjernet av marinen, og den 14. desember 1946 ble D/S Gudrun hevet til overflaten med flytepongtonger.

Skipet satt imidlertid fortsatt fast, og sank på 20–45 meters dyp i løpet av et par minutter da en av pongtongene løsnet.





Det ble ikke gjort flere bergingsforsøk, og D/S Gudrun ble liggende i en skråning på bunnen til glede for dykkere gjennom flere tiår.

Vraket står nærmest intakt på kjølen og byr på massevis av flotte detaljer – ikke minst det ikoniske nødrattet. D/S Gudrun regnes som et av våre aller flotteste vrak.



Overbygningen bærer preg av brann, men propellen er intakt og ekstrapropellen ligger i det bakerste lasterommet. Baugen er det dypeste punktet på vraket.

Vraket ligger omtrent 100 meter fra land, og kan nås med en svømmetur eller ved hjelp av en undervannsscooter.

Sonarbilde

Sonarbilde av vraket som viser hvordan det ligger fra 20–45 meters dyp i en skråning. Foto: Reidar Stridh


D/S Gudrun ble bygd i 1923 ved verftet Stettiner Oderwerke i (daværende) Tyskland, og målte 73,6 x 11,1 x 4,6 meter.

Tonnasjen var på 1.485 BRT, og fremdriften ble besørget av en trippel ekspansjon dampmaskin som gav en fart på 9,5 knop.



Det er en del båttrafikk i området, så det anbefales å bruke båt når man skal dykke på D/S Gudrun. Det ligger vanligvis bøye på vraket.

For deg som har abonnert på Dykking en stund er det bare å finne frem utgave 3/2015 – der kan du lese hele historien og se Vidar Skåleviks flotte bilder.



ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Bryggelys øker sikkerheten i havna

    Bryggelys fra Wee Marine AS bidrar til å øke sikkerheten i havneanlegg. Lysene er konstruert for å tåle store påkjenninger – og for å redde liv på mørke dager og kvelder.

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Nord-Sulawesi – et dykkeparadis

    Indonesia er verdenskjent for sitt unike marine liv, og for mange står Lembeh Strait, Bunaken nasjonalpark og Bangka Island øverst på listen. Critters@Lembeh og Murex gir deg den ultimate dykkereisen – Passport to Paradise.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS