E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk E/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk E/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
25. februar 2024
Skipet målte 121,4 x 17,0 x 6,9 meter og hadde en tonnasje på 4.354 brutto registertonn.
Den tyske betegnelsen «E/S» stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og fire høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.
Ikke lenge etter at Orizaba var satt i fart brøt krigen ut, og lasteskipet ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland fordi britene hadde satt i verk en blokade.
LES OGSÅ
Slik senket britene «The Beast»
Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni.
Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.
Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.
Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etterpå sank skipet på 25–42 meters dyp.
Vraket ble senere sprengt av Hødving Skipsopphugging, men deler av baugen og hekken er fortsatt intakt og skal by på et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt.
I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv, en dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.