Vraket av Telanbo på Svalbard
Svalbard byr på noen av verdens nordligste vrak, og et av dem er den 38 meter lange M/S Telanbo. Losjibåten ble senket med dynamitt da Kongen skulle komme på besøk.
Vraket av Telanbo på Svalbard
Svalbard byr på noen av verdens nordligste vrak, og et av dem er den 38 meter lange M/S Telanbo. Losjibåten ble senket med dynamitt da Kongen skulle komme på besøk.
6. november 2023
Telanbo var en båt med en lang og fargerik historie som startet under andre verdenskrig da hun fraktet allierte fly og deler under navnet «Royal Navy Air 3A».
I 1947 ble båten solgt til A/L Tråldrift i Bergen og fikk navnet «Prompt». Fire år senere ble hun overtatt av Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane og omdøpt til «Aardal».
Olav Linga i Folkedal overtok båten i 1973 og gav henne navnet «Sfinx». Etter dette gikk hun som fraktebåt i Hardanger.
Karrieren til sjøs endte i 1983 da båten ble solgt til Tele Anlegg A/S i Telemark og satt på land i Longyearbyen som losjibåt under navnet «Telanbo».
I 1987 gikk eieren konkurs, og Store Norske Spitsbergen Kullkompani A/S overtok båten fra banken.
Under opprydding i forkant av Kongebesøket på Svalbard i 1991 ble «Telanbo» senket med dynamitt ved Hjorthamn i Adventsfjorden.
Båten ble bygd i 1942 ved W. J. Yarwood & Sons Ltd. i Northwich, og hadde opprinnelig en 2-takters dieselmotor. I 1967 fikk hun ny motor fra Bergens Mekaniske Verksted.
Vraket ble lokalisert på 25 meters dyp med en Deep View sidesøkende sonar fra DeepVision AB av Maritimt Museum den 28. august 2012.
Torgeir Prytz forteller at Morten Dyrstad og Hans Normann var med på dykkene, som er gjort med hensyn til bestemmelsen om kulturminner på Svalbard.