Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
10. september 2024
– D/S Norge sank og tok med seg mange menneskeliv i dypet. Sjøsikkerhet generelt, og ved passasjertrafikk spesielt, i maskinkraftens tidsalder kom på den politiske dagsorden, skriver Maritimt Museum.
D/S Norge ble bygd ved verftet Thomas Wingate & Co. i Glasgow i 1854. Hun var på 575 brutto registertonn og målte 196,0 x 26,0 x 13,5 fot.
Skovlhjulene ble drevet av en dampmaskin fra Tulloch & Denny i Dumbarton, og Det Bergenske Dampskibsselskab betalte 77.500 speciedaler for skipet.
LES OGSÅ
Hevet skipsklokken fra D/S Theano
Den 10. september 1855 klokken 00:20 gikk D/S Norge fra Kristiansand under kommando av kaptein Hans Ibsen. Været var rolig og de fleste passasjerene hadde gått til køys.
Samtidig var D/S Bergen på vei innover. Mellom Oksøya og Odderøya kommanderte losen «hardt babord», og de to skipene kolliderte.
Kaptein Ibsen beordret «hardt bakover», men glemte å gi beskjed til passasjerene. Han fikk all skyld etter forliset og ble dømt til 160 dagers fengsel.
D/S Norge sank etter bare 15 minutter. Hele 40 mennesker mistet livet i det som ofte omtales som den første store skipskatastrofen i Norge.
Maritimt Museum hadde søkt etter vraket av D/S Norge i flere år uten resultat. Så kom det inn melding om vrakfunn fra det nederlandske surveyselskapet Fugro.
– De hadde gjort en sjøbunnskartlegging med sonar for det amerikanske sjøkabelselskapet Subcom og meldte om et vrak på 170 meters dyp, skriver museet.
Etter å ha studert dataene konkluderte museet med at dette kunne være D/S Norge, og i samarbeid med SubseaX og Saastad ROV ble vraket undersøkt.
For å formidle maritim arkeologi på en ny måte ble undersøkelsene gjort som en direkteoverført operasjon med ROV. I videoen over ser du hvordan det foregikk.