Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
Norges første store skipskatastrofe
Foto: Maritimt Museum
VRAK

Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
  10. september 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Kollisjonen mellom D/S Norge og D/S Bergen natten til 10. september 1855 førte til endringer i sjøsikkerheten, og ble en milepæl i moderne norsk sjøfartshistorie.

– D/S Norge sank og tok med seg mange menneskeliv i dypet. Sjøsikkerhet generelt, og ved passasjertrafikk spesielt, i maskinkraftens tidsalder kom på den politiske dagsorden, skriver Maritimt Museum.

Vrak

Foto: Maritimt Museum/Saastad ROV (skjermdump)


D/S Norge ble bygd ved verftet Thomas Wingate & Co. i Glasgow i 1854. Hun var på 575 brutto registertonn og målte 196,0 x 26,0 x 13,5 fot.

Skovlhjulene ble drevet av en dampmaskin fra Tulloch & Denny i Dum­barton, og Det Bergenske Dampskibsselskab betalte 77.500 speciedaler for skipet.

LES OGSÅ
Hevet skipsklokken fra D/S Theano


Den 10. september 1855 klokken 00:20 gikk D/S Norge fra Kristiansand under kommando av kaptein Hans Ibsen. Været var rolig og de fleste passasjerene hadde gått til køys.

Samtidig var D/S Bergen på vei innover. Mellom Oksøya og Odderøya kom­manderte losen «hardt babord», og de to skipene kolliderte.





Kaptein Ibsen beordret «hardt bakover», men glemte å gi beskjed til passa­sjerene. Han fikk all skyld etter forliset og ble dømt til 160 dagers fengsel.

D/S Norge sank etter bare 15 minutter. Hele 40 mennesker mistet livet i det som ofte omtales som den første store skipskatastrofen i Norge.



Maritimt Museum hadde søkt etter vraket av D/S Norge i flere år uten resultat. Så kom det inn melding om vrakfunn fra det nederlandske surveyselskapet Fugro.

– De hadde gjort en sjøbunnskartlegging med sonar for det amerikanske sjøkabelselskapet Subcom og meldte om et vrak på 170 meters dyp, skriver museet.



Etter å ha studert dataene konkluderte museet med at dette kunne være D/S Norge, og i samarbeid med SubseaX og Saastad ROV ble vraket undersøkt.

For å formidle maritim arkeologi på en ny måte ble undersøkelsene gjort som en direkteoverført operasjon med ROV. I videoen over ser du hvordan det foregikk.





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Dyreliv i havet: Lær mer om nakensnegler

    Den 7. utgaven av boka «Dyreliv i havet» er en skattkiste for dykkere med interesse for marinbiologi. Den finnes både i trykt utgave og som eBok, og det er bare én ting å gjøre: Løp og kjøp!

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Vil du bli yrkesdykkar?

    Dykkerutdanninga ved Høgskulen på Vestlandet er ei fagskuleutdanning som gir deg dei fleste sertifikata du treng som yrkesdykkar. Les meir og søk på kurset som startar neste haust.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS