V-6803 Burgunder i Hustadvika
Den 17. august 1944 gikk forpostbåten V-6803 Burgunder på grunn og sank ved Bud i Hustadvika. Den tidligere fiskebåten het opprinnelig D/S Skjervøy.
V-6803 Burgunder i Hustadvika
Foto: Magnus Tornes
VRAK

V-6803 Burgunder i Hustadvika
Den 17. august 1944 gikk forpostbåten V-6803 Burgunder på grunn og sank ved Bud i Hustadvika. Den tidligere fiskebåten het opprinnelig D/S Skjervøy.
  18. august 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
I desember 1915 leverte Rosenberg Mekaniske Verksted i Stavanger den 93 fot lange fiske­båten D/S Skjervøy til Olaf Wiik i Ålesund.

Han hadde båten frem til 1923, da den ble overtatt av Knut Strand i Ulsteinvik. Den fikk fiskerikjennetegn M-40-U, og ble seks år senere forlenget til 110 fot.

LES OGSÅ
Da krigen kom til Norge


Da krigen kom lå D/S Skjervøy ankret opp ved Blikkvågane på Dimnøya. Så kom en tysk vaktbåt kom fra Ulstein og krevde båten utlevert.

Til store protester fra eieren ble den slept til Ålesund i juni 1940, hvor den ble utstyrt med en luftvernkanon og fikk tysk flagg.

V-6803 Burgunder

En tysk soldat tok dette bildet under sin tjeneste ombord på V-6803 Burgunder. Foro: Ukjent


Båten ble satt i tjeneste under Hafenschutz­verband Molde som vaktbåt på Hustadvika, under det foreløpige navnet NM.14 (Norwegen Molde). Dette ble senere endret til NM.05.

I mai 1944 ble båten satt i tjeneste for den nyopprettede 68. Vorpostenbootflotille under kommando av Kapitänleutnant Ulm, og fikk navnet V-6803 Burgunder.

SE VIDEO
D/S Beaconsfield i Hustadvika


Bare tre måneder senere, den 17. august 1944, gikk hun på grunn og sank ved Fretten utenfor Buaodden, like vest for Bud.

Etter mange år på havbunnen er vraket i dag temmelig nedbrutt. Magnus Tornes har dokumentert ankeret siden 2010, og har delt denne bildeserien Facebook:

V-6803 Burgunder

Foto: Magnus Tornes


Vraket ligger eksponert for vær og vind, og den moderate dybden på 20–30 meter gjør at bølgene også bidrar til nedbrytingen.

Ved siden av å dokumentere vraket med bilder har Magnus Tornes også laget en fotogram­metri av ankeret. Her kan du studere det i 3D:


På vraket kan man bl.a. se en skylight, en lasteluke og forskjellige maskindeler. Forsvaret har fjernet det meste av ammunisjonen.

Det er også laget en 3D-modell av lasteluken, som du kan se helt til høyre på bildet øverst i saken. Per Boye har delt dette på Sketchfab:


Vraket ble funnet av dykkere i 1982. Akterskipet er ganske intakt, mens forskipet er smadret. Propellen og roret er vekk, men dampkjelen ligger fortsatt på bunnen.

Noe har blitt berget fra vraket opp gjennom årene, og blant annet kan maskintelegrafen beskues på Søre Bjørnsund Museum.



For å dykke på vraket er man avhengig av båt, og det bør helst skje på en godværsdag uten for mye vind og bølger. Det kan være en del svell.

Vraket ligger rett på nordsiden av staken med lys på Fretten. Her er det bare et par meter dypt, men like nord går det en vegg ned til 30 meter.

V-6803 Burgunder
V-6803 Burgunder som D/S Skjervøy. Foto: Dykkings arkiv
V-6803 BURGUNDER
Tidl. navn: ex Skjervøy, ex, NM.05, ex NM.14
Type: Forpostbåt, opprinnelig fiskebåt
Bygd: 1915 ved Rosenberg Mekaniske Verksted, Stavanger (#42)
Mål: 110,2 x 19,6 x 10,1 fot
Tonnasje: 151 BRT, 56 NRT
Motor: Compund dampmaskin, 34 nHK
Forlisdato: 17. august 1944
Årsak: Grunnstøtte
Sted: Fretten i Hustadvika, vest av Bud
Dybde: 20–30 meter
Rederi: Kriegsmarine





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Er de i orden til vinteren?

    Gass og Pusteservice i Drøbak er ikke bare et servicesenter for yrkesdykkere og dykkebransjen – de tar imot ventilsett og flasker fra alle dykkere. Kanskje det er på tide med litt vedlikehold?

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS