D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk D/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Søsterskipet D/S Antilla
VRAK

D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk D/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
  25. februar 2021
D/S Orizaba ble bygd i 1939 ved Deutsche Werft i Hamburg for rederiet Hamburg Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft, bedre kjent som HAPAG. Skipet målte 121,4 x 17,0 x 6,9 meter og hadde en tonnasje på 4 354 BRT.

På tysk hadde hun betegnelsen «E/S» som stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og fire høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.



Faksimile fra Lloyds skipsregister fra 1938-39, med rettelser.


Ikke lenge etter at D/S Orizaba var satt i fart brøt krigen ut, og lasteskipet ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland fordi britene hadde satt i verk en blokade.

Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni. Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.

LES OGSÅ
Slik senket britene «The Beast»


Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. D/S Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.

D/S Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etter sank skipet og ble liggende på 25–42 meters dyp, og skal være et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt og litt godvær.



I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv, men dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.



Opprinnelig publisert 25.02.2020

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.


Annonsørinnhold:

  • – Vi gjør service for alle dykkere

    Mange tror at Gass og Pusteservice er et servicecenter bare for bransjen, men det er ikke riktig. Her kan også vanlige dykkere levere inn ventiler og flasker til service.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Dykkeparadiset Nord-Sulawesi

    Indonesia er verdenskjent for sitt unike marine liv, og for mange står Lembeh Strait, Bunaken nasjonalpark og Bangka Island øverst på listen. Critters@Lembeh og Murex gir deg den ultimate dykkereisen – Passport to Paradise.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS