Flere lurt av utenlandsk nettbutikk
Det kan være fristende å kjøpe dykkerutstyr for tilsynelatende lave priser i utlandet. Det kan imidlertid vise seg å bli en kostbar affære.
NETTHANDEL
Flere lurt av utenlandsk nettbutikk
Det kan være fristende å kjøpe dykkerutstyr for tilsynelatende lave priser i utlandet. Det kan imidlertid vise seg å bli en kostbar affære.
Nettbutikken Scuba.store er blant dem som har lokket til seg norske kunder i sommer. Flere har kontaktet Dykking og advart om at de ikke får varene sine, og forteller at selskapet ikke svarer på henvendelser.
I sommer la nettbutikken ut en video på YouTube med tittelen «We are sorry». Der opplyser de at det på grunn av «den store suksessen» går tregt med leveringen, men at varene vil komme snart.
Nå er nettsiden fjernet – og kundenes penger etter alt å dømme forduftet.
Nettbutikken ble etter det Dykking erfarer lansert så sent som 30. juni i år, men tre måneder senere er det altså kroken på døren. Det er uvisst hvor mange kunder som har blitt lokket med lave priser og lurt til å betale for varer de aldri får.
Da vi ringte +31 85 024 0111 som ifølge Google skal tilhøre Scuba.store, fikk vi bare beskjed om at «dette nummeret er ikke lenger tilgjengelig» på nederlandsk.
– Dette er svindel. Jeg bestilte hos dem, men fikk aldri noen varer. Nå svarer de ikke på henvendelser, skriver en bruker på Trustpilot. Her har 66% av brukerne gitt dem terningkast én, og tilbakemeldingene er entydige: Ikke kjøp fra dette selskapet!
Hvem er lei seg nå?
Siden selskapet ikke svarer på henvendeler har vi ikke kunnet bringe på det rene hva som er årsaken til at nettsiden er borte. Vi vet altså ikke om dette skyldes at det er en svindel eller en vanlig konkurs.
Vi er imidlertid kjent med at selskapet skal ha solgt utstyr de ikke har vært autorisert til å selge, og det skal vært tatt rettslige skritt for å få dette stoppet. Muligens kan dette være årsaken til forsvinningsnummeret.
– Her bestilte jeg utstyr og fikk det ikke. Ble lurt for 7 000 kroner, forteller en av dem som har bestilt varer fra Scuba.store til Dykking.
Mange fallgruver
Mange som lar seg lokke til å bestille dykkerutstyr til lave priser fra utlandet blir overrasket når det tilkommer 25% merverdiavgift og fortollingsgebyr etter at varene er levert på døren.
Og hvordan var det med angrefrist? Har man noen i det hele tatt? Og hvor henvender man seg dersom firmaet ikke vil gi deg det du mener å ha krav på, eller ikke svarer på henvendelser? Hva hvis det viser seg at firmaet du faktisk betalte til er registrert på Caymanøyene eller i Kina?
Dersom varene du bestilte viser seg å ikke passe kan det bli dyrt å bytte. Frakten for f.eks. en tørrdrakt kommer på 400 kroner eller mer hver vei, og i tillegg må du fylle ut tolldokumentasjon og legge med proforma faktura. Besparelsen går fort opp i røyk, og man sitter tilbake med irritasjon og usikkerhet.
Har du blitt lurt i en utenlandsk nettbutikk kan du kontakte banken din. Hvis du betalte med kort er det en sjanse for at du får pengene dine tilbake.