Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.

Foto: Christian Skauge
VRAK
Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.
M/S Bandak var en 122 fot lang lastebåt, som ble bygd som Transport III for Vestlandske Godsdampskibsselskab i Kristiania i 1893. Som betegnelsen antyder hadde hun opprinnelig en dampmaskin.
Båten skiftet både eier og navn flere ganger, og i 1938 ble hun overtatt av Nils Halvorsen A/S i Porsgrunn og fikk navnet Troll og en 4-sylindret Union dieselmotor på 250 bHK på kjøpet.

I oktober 1947 var hun på reise fra Stettin til Århus da hun kolliderte med DFDS-skipet Jolanta i Øresund og sank. Rederiet ville imidlertid ikke gi opp båten.
M/S Troll ble hevet og slept til København, der hun ble reparert og forlenget midtskips til 133 fot. Bare åtte måneder etter forliset var hun i fart igjen.

Den 19. februar 1949 ville imidlertid skjebnen ha hevn. M/S Bandak var på vei fra Herøya ved Porsgrunn til Årdalstangen med en last elektrisk utstyr. Det blåste storm, og kapteinen feilnavigerte i det elendige været.
M/S Bandak grunnstøtte på Svartskjær ytterst i Sognefjorden og forsvant i dypet for andre og siste gang. Ni av mannskapet på 13 omkom, og en ble aldri funnet.
Klokkene til mannskapet hadde stoppet på 03 om natten, og derfor antas det at dette er forlistidspunktet.

Vraket av M/S Bandak ligger værhardt til, og for- og midtskipet er fullstendig smadret av bølgene og ligger flatt utover bunnen. Hekken er imidlertid i flott stand på 27 meters dyp.
Hvis du vil dykke på dette flotte vraket kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører regelmessige turer både til M/S Bandak og andre vrak i området.
Hvis du har abonnert på bladet Dykking en stund kan du finne frem utgave 1/2010. Der finner du historien om M/S Bandak og hvordan hun havnet på havets bunn to ganger.
Båten skiftet både eier og navn flere ganger, og i 1938 ble hun overtatt av Nils Halvorsen A/S i Porsgrunn og fikk navnet Troll og en 4-sylindret Union dieselmotor på 250 bHK på kjøpet.

Slik så lastebåten M/S Bandak ut.
I oktober 1947 var hun på reise fra Stettin til Århus da hun kolliderte med DFDS-skipet Jolanta i Øresund og sank. Rederiet ville imidlertid ikke gi opp båten.
M/S Troll ble hevet og slept til København, der hun ble reparert og forlenget midtskips til 133 fot. Bare åtte måneder etter forliset var hun i fart igjen.

LES OGSÅ
80 år siden Frankenwald gikk ned
Den 19. februar 1949 ville imidlertid skjebnen ha hevn. M/S Bandak var på vei fra Herøya ved Porsgrunn til Årdalstangen med en last elektrisk utstyr. Det blåste storm, og kapteinen feilnavigerte i det elendige været.
M/S Bandak grunnstøtte på Svartskjær ytterst i Sognefjorden og forsvant i dypet for andre og siste gang. Ni av mannskapet på 13 omkom, og en ble aldri funnet.
Klokkene til mannskapet hadde stoppet på 03 om natten, og derfor antas det at dette er forlistidspunktet.

Dette bildet på Digitalt Museum skal vise restene av M/S Bandak etter forliset – men det er usikkert om det er riktig båt. Foto: Maritim Museum (CC PDM)
Vraket av M/S Bandak ligger værhardt til, og for- og midtskipet er fullstendig smadret av bølgene og ligger flatt utover bunnen. Hekken er imidlertid i flott stand på 27 meters dyp.
Hvis du vil dykke på dette flotte vraket kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører regelmessige turer både til M/S Bandak og andre vrak i området.
Hvis du har abonnert på bladet Dykking en stund kan du finne frem utgave 1/2010. Der finner du historien om M/S Bandak og hvordan hun havnet på havets bunn to ganger.
LES MER OM VRAK
www.dykking.no/abonnement
www.dykking.no/abonnement