D/S Malmberget funnet etter 108 år
Forskere fra Havforskningsinstituttet var på tokt for å lete etter dyphavskoraller utenfor kysten av Nordland da kameraet deres fanget noe helt annet i dypet.

Et fargelagt bilde av D/S Malmberget. Foto: Sjöhistoriska Museet (public domain)
VRAKFUNN
D/S Malmberget funnet etter 108 år
Forskere fra Havforskningsinstituttet var på tokt for å lete etter dyphavskoraller utenfor kysten av Nordland da kameraet deres fanget noe helt annet i dypet.
En videorigg ble sendt ned, og de korroderte bokstavene i baugen avslørte at det var D/S Malmberget som var funnet etter 108 år på havets bunn.

En M rett under et koøye avslørte hvilket vrak det var. Foto: Havforskningsinstituttet
– Vi forventet å finne et korallrev, sier Pål Buhl-Mortensen ved Havforskningsinstituttet til NRK, som omtalte saken først.
Funnet ble gjort 22. mai, og vraket av det svenske skipet ligger på 218 meters dyp.
– Basert på oversikter over kjente vrak og uoppklarte forlis, og sammenligning av bilder, fikk vi raskt en mistanke om at det kunne være D/S Malmberget, sier Buhl-Mortensen.

LES OGSÅ
Vraket av D/S Nordnorge er lokalisert
Det 135 meter lange skipet forsvant sporløst i en orkan den 28. november 1913 på vei fra Narvik til Rotterdam med 10.000 tonn jernmalm.
Det er uklart hvorfor kaptein Eric Ström valgte å gå fra Narvik i det dårlige været.
Kanskje stolte han på at det topp moderne skipet skulle klare brasene, bare måneder etter at hun hadde blitt levert til Rederi AB Luleå-Ofoten fra verftet.
På vei sørover ble D/S Malmberget observert nordvest for Tennholmen fyr av D/S Österland i 14-tiden på ettermiddagen.
Dette var siste gang hun ble sett før hun tok med seg 43 mann i dypet.
Etter forliset drev det i land vrakrester i Meløy og Gildeskål, og noen omkomne ble funnet. En av dem hadde drevet helt til øya Landegode og hadde en livbøye med skipets navn.

En bruskasse fra E. M. Hagfoss Mineralvandsfabrik som havnet på Myken kan stamme fra forliset. Foto: Kerstin Marthinsen
Ulykken er en av de største langs Norskekysten i fredstid, og det store tapet av menneskeliv ble omtalt i aviser verden over.
Det verserte flere teorier om hva som hadde skjedd med det splitter nye malmskipet, men faktiske opplysninger var det få av. Nå får de omkomne et gravsted, og kanskje et minnesmerke på land.

En diger lange svømmer forbi en av lanternene på bunnen. Foto: Havforskningsinstituttet
Mange har lett etter vraket av D/S Malmberget opp gjennom årene, uten hell. En av dem er undervannsfotografen Vebjørn Karlsen.
– Jeg tror de har funnet store deler av skipet. Dette er rett utenfor det området vi har lett i flere år. Bare kjipt at det ligger så dypt, sier han til Dykking.

Foran søsterskipet D/S Norrbotten kan man skimte D/S Malmberget. Bildet er tatt ved malmkaien til LKAB i Narvik. Foto: Museum Nord (med tillatelse)
D/S Malmberget ble bygd ved verftet R & H Hawthorn, Leslie & Co. Ltd. i Hebburn-on-Tyne (Newcastle), der hun løp av stabelen den 6. februar 1913.
Skipet var det største i den svenske handelsflåten, og målte 134,78 x 19,64 x 9,90 meter. Tonnasjen var på 11.550 dødvekttonn.
Fremdriften ble sikret av en trippel ekspansjon dampmaskin på 2.400 hk og eier var Rederi AB Luleå-Ofoten, som i dag eksisterer under navnet Gränges AB.