Vil fjerne vraket av D/S Hamburg
Havnesjefen i Svolvær vil fjerne vraket av D/S Hamburg, som ble senket under operasjon Claymore den 4. mars 1941. Vraket ligger på 5–27 meters dyp i Svolvær havn.
Vil fjerne vraket av D/S Hamburg
Foto: Lofoten Krigsminnemuseum
VRAK

Vil fjerne vraket av D/S Hamburg
Havnesjefen i Svolvær vil fjerne vraket av D/S Hamburg, som ble senket under operasjon Claymore den 4. mars 1941. Vraket ligger på 5–27 meters dyp i Svolvær havn.
  2. november 2021
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
– Vraket kompliserer innseilingen til et verksted. Det er alltid en risiko for større båter som skal inn og ut, fordi de kan treffe vraket. I tillegg forhindrer vraket en videre utvikling av næring i området.

Det sier havnesjefen i Vågan kommune, Ole Osland, til NRK, som omtalte saken først.

Kart

D/S Hamburg er markert som kulturminne på Kulturminnesok.no.


D/S Hamburg ble bygd i 1911, og er dermed automastisk fredet i henhold til Kulturminnelovens kapittel IV § 14, som omhandler skipsfunn og fartøyvern.

– Jeg har forståelse for å bevare kulturminner, men hvor mye kulturverdi er det i en gammel båt som produserte fisk, sier Osland til NRK.

LES OGSÅ
Nå er det 80 år siden Lofotraidet


Han møter motbør fra både arkeolog i Nordland fylkeskommune Tor-Kristian Storvik og marinarkeolog Stephen Wickler ved Tromsø universitetsmuseum.

– Dette er et av få vrak i Lofoten. Og det er mer enn bare et skipsvrak, det er et håndfast bevis fra Operation Claymore, sier Wickler til NRK.





Wickler mener man heller bør se på vraket som en turistattraksjon, en ressurs i stedet for et problem. Havnesjefen i Svolvær er ikke overraskende uenig i dette:

– Skroget er i full forvitring. Det har blitt antydet at å slå sammen vrakrestene er en måte å få fjernet vraket på. Man får da beholdt det som en «skipskirkegård», sier Osland.

D/S Sunheath

D/S Hamburg som D/S Sunheath. Bildet er tatt mellom 1921 og 1927. Foto: Dykkings arkiv


D/S Hamburg ble bygd som D/S Emir ved verftet Bremer Vulcan i Tyskland, Den opprinnelige eieren var Deutsche Ost-Afrika Linie i Hamburg.

Det 128 meter lange skipet hadde opprinnelig en tonnasje på 5.470 BRT. I 1921 ble hun kjøpt av Rankin, Gilmour & Co. i Liverpool, og fikk navnet D/S Sunheath.



Norddeutscher Lloyd overtok skipet i 1927, og gav henne navnet D/S Ilmar. I 1939 ble hun bygd om til et fryseskip på 6.136 BRT.

Da krigen brøt ut ble skipet overtatt av tyske myndigheter som D/S Hamburg.

Det vil være trist for dykkerne i Lofoten om vraket blir fjernet eller slått sammen – D/S Hamburg er et populært og enkelt vrakdykk.

Kilde: NRK

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Hold varmen når du dykker

    Det er vinterkaldt i sjøen og viktig å sørge for å holde seg skikkelig varm. Det kan du gjøre med Santi elektriske varmesystemer fra Fue.no.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • GPS AS holder kurs i trykkprøving

    Trykkprøving av dykkeflasker er helt nødvendig og skal gjøres med faste intervaller. Nå kan du lære hvordan det gjøres hos Gass og Pusteservice i Drøbak.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS