Over 30 knop på kokt vann
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne skip fungerte.
Over 30 knop på kokt vann
Foto: Popular Science (public domain)
HISTORIE

Over 30 knop på kokt vann
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne skip fungerte.
  3. mars 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
For at dampskip skal få fremdrift, kreves det selvsagt damp. Dette lages ved at man koker vann i kjeler ved hjelp av kull eller olje, før dampen ledes til selve maskinen.

I prinsippet er det ikke så veldig komplisert: Trykket får stemplene til å bevege seg, og via et gir gjør dette i sin tur at propellen går rundt – men djevelen er naturligvis i detaljene.

Se «Naval Boilers – Grates Under Pressure» her:






Krigsskip har alltid vært langt fremme når det gjelder teknologi og ytelse, og allerede ved forrige århundreskifte kunne dampdrevne skip gjøre over 20 knop.

Utviklingen var rivende, og under andre verdenskrig kunne de raskeste jagerne oppnå hastigheter på over 35 knop ved hjelp av dampturbiner.



To digre dampkjeler på vraket av S/S Papanui på St. Helena. Foto: Christian Skauge


Senere har dieselmotorer og atomkraft overtatt fremdriften – men damp­maskinene er fortsatt en spennende del av historien.

I dokumentaren over kan du lære mer om hvordan krigsskipene i tidligere tider kunne oppnå så imponerende hastigheter, og hva som krevdes for å få det til.



Er du interessert i skipshistorie, gamle krigsskip og teknologien som gjorde dem til fryktinngytende krigsmaskiner?

Da vil du finne masse spennende på YouTube-kanalen til Drachinifel – ta en kikk, og abonnér om du liker den!






ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

IANTD tilbyr opplæring på alle nivåer fra nybegynner til avansert teknisk nivå. Organisasjonen var først ute med forskjellige kurs i teknisk dykking på 90-tallet. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr IANTD-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Hold varmen når du dykker

    Det er fortsatt vinterkaldt i sjøen og viktig å sørge for å holde seg skikkelig varm. Det kan du gjøre med Santi elektriske varmesystemer fra Fue.no.

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • GPS AS holder kurs i trykkprøving

    Trykkprøving av dykkeflasker er helt nødvendig og skal gjøres med faste intervaller. Nå kan du lære hvordan det gjøres hos Gass og Pusteservice i Drøbak.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS