Senket av ubåt: D/S Rio de Janeiro
D/S Rio de Janeiro deltok i Operasjon Weserübung, det tyske angrepet på Norge. Den 8. april 1940 ble troppeskipet torpedert og senket utenfor Lillesand av den polske ubåten ORP Orzel.
Senket av ubåt: D/S Rio de Janeiro
D/S Rio de Janeiro. Foto: Public domain
VRAK

Senket av ubåt: D/S Rio de Janeiro
D/S Rio de Janeiro deltok i Operasjon Weserübung, det tyske angrepet på Norge. Den 8. april 1940 ble troppeskipet torpedert og senket utenfor Lillesand av den polske ubåten ORP Orzel.
  8. april 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
I starten av april 1940 forlot D/S Rio de Janeiro havnen i Stettin med mer enn to hundre soldater fra 307. infanteridivisjon, omtrent hundre mann fra Luftwaffe og åtti hester.

Skipet hadde vært i sivil tjeneste, men var nå en del av den tyske Kriegsmarines 1. Seetransportstaffel og var fullastet med militært materiell.

Rio de Janeiro

Vraket ble funnet på rundt 130 meters dyp i 2015. Foto: A-Dykk/Agder-Tech


Se video fra vraket her


Skipet var på vei til Norge, Operasjon Weserübung var i gang og det var bare timer til andre verdenskrig kom til Norge.

Om morgenen den 8. april 1940 oppdaget kaptein Jan Grudzinski på den polske ubåten ORP Orzel skipet, og identifiserte det som Rio de Janeiro.

ORP Orzel

Den polske ubåten ORP Orzel. Foto: Erling Skjold, Norsk Skipsvrakarkiv


Ubåten gikk i overflatestilling og signaliserte at tyskeren skulle stanse. Rio de Janeiro økte i stedet farten, men en kort mitraljøsesalve fikk dem på bedre tanker.

Ombord på Orzel fanget man opp kryptert radiotrafikk. Grudzinski ante at noe var i gjære, og gav ordre om at Rio de Janeiro skulle overgi seg.

LES OGSÅ
Norges svar på Thistlegorm


Da ingenting skjedde fyrte de av en torpedo, men den bommet fordi en norsk patruljebåt hadde kommet i veien.

Rio de Janeiro forsøkte å unnslippe, men den neste torpedoen fra Orzel traff henne midtskips. Besetningen på ubåten var overrasket over hvor mange som hoppet i det iskalde vannet.



Faksimile fra Aftenposten 9. april 1940.


Klokken 13:15 delte en tredje torpedo Rio de Janeiro i to, og det 122,5 meter lange skipet sank etter kort tid.

Flere norske båter hadde kommet til og reddet 183 mann fra en sikker død. Det antas at rundt 150 mann omkom.

Se dokumentar om senkingen:


NRK dokumentar
Se dokumentaren her


De overlevende tyskerne ble ført til land, og forklarte at de var på vei til Bergen for å forsvare Norge mot britene.

Til tross for at mange av de overlevende var tyske soldater reagerte ikke norske myndigheter, og innså for sent at invasjonen av Norge var i gang. Det ble krystallklart for alle morgenen etter.



Fra venstre Pål Nymoen (Maritimt Museum), Espen Johannesen (Agder-Tech), Tom Lundahl (A-Dykk Kristiansand) og Vidar Johannesen (Agder-Tech).


I 2014 ble det funnet vrakrester som kunne stamme fra Rio de Janeiro utenfor Tromøyholmen, og letingen ble intensivert etter å ha ligget nede i noen år.

Den 14. juni 2015 ble vraket lokalisert på 119–147 meters dyp av A-Dykk, Agder-Tech og Seabed Services, etter sju års leting.



I samråd med Maritimt Museum ble en av lanternene fra vraket hentet opp ved hjelp av en ROV. Serienummeret kunne bekrefte at det var Rio de Janeiro som var funnet – produsenten i Hamburg eksisterer fortsatt.

Ikke lenge etter funnet var de første dykkerne nede på vraket. Såvidt Dykking kjenner til er Vegard Sandvik og Derk Remmers fortsatt de eneste som har dykket på Rio de Janeiro.






Foto: Seabed Services


D/S Rio de Janeiro ble bygd som D/S Santa Ines ved verftet Bremer Vulkan i Tyskland i 1914.

Skipet var 122,5 meter langt, 16,8 meter bredt og hadde en tonnasje på 5.261 brutto registertonn.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?


Passasjerkapasiteten var på 333 personer, og en 3-sylindret trippel ekspansjon dampmaskin på 380 nHK gav en fart på 10,5 knop.

Skipet fikk navnet Rio de Janeiro i 1921 da hun ble kjøpt av Hamburg-Südamerikanische Dampfschifffahrts-Gesellschaft.

D/S Rio de Janeiro
D/S Rio de Janeiro. Foto: Dykkings arkiv
D/S RIO DE JANEIRO
Type: Passasjer/lasteskip
Bygd: 1914 ved Bremer Vulkan, Tyskland (#573)
Mål: 122,5 x 16,8 x 8,5 meter
Tonnasje: 5.261 BRT
Fremdrift: Trippel ekspansjon dampmaskin, 380 nHK, 10,5 knop
Forlisdato: 8. april 1940
Årsak: Torpedert av den polske ubåten ORP Orzel
Sted: Utenfor Tromøyholmen ved Lillesand
Dybde: 119–147 meter
Last: Tyske tropper, kjøretøyer, hester og forsyninger
Reiserute: Stettin – Bergen
Rederi: Hamburg-Südamerikanische Dampfschifffahrts-Gesellschaft





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Vraksafari på Gulen Dykkesenter

    Drømmer du om å oppleve store vrak fra andre verdenskrig? I området ved munningen av Sognefjorden ligger det mye spennende – ikke gå glipp av muligheten i år!

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Nord-Sulawesi – et dykkeparadis

    Indonesia er verdenskjent for sitt unike marine liv, og for mange står Lembeh Strait, Bunaken nasjonalpark og Bangka Island øverst på listen. Critters@Lembeh og Murex gir deg den ultimate dykkereisen – Passport to Paradise.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS