D/S Drammen ved Steilene
Sent på kvelden den 5. november 1914 kolliderte D/S Drammen med D/S Union III og sank ved Torskegrunnen vest for Steilene i Indre Oslofjord.
D/S Drammen ved Steilene
Sent på kvelden den 5. november 1914 kolliderte D/S Drammen med D/S Union III og sank ved Torskegrunnen vest for Steilene i Indre Oslofjord.
5. november 2024
Hun var på 91 brutto registertonn og målte 82,0 x 17,2 x 8,0 fot. I maskinrommet sørget en tosylindret compound dampmaskin på 12 nHK for fremdriften.
Den 5. november 1914 var D/S Drammen på vei fra Kristiania til Drammen med «300 sekker mel, 400 tønner sement, 25 sekker kaffe, kolonialvarer og adskillig brennevin og øl», som Aftenposten uttrykte det.
Samtidig var D/S Union III fra Skien på innadgående kurs mot Vippetangen, og i 10-tiden på kvelden kolliderte de to båtene vest av Steilene i Indre Oslofjord.
D/S Drammen ble sterkt skadet og sank i løpet av tre minutter. Mannskapet lyktes i å sette en båt på vannet, og alle sju ombord inkludert kaptein Hans Gundersen berget seg.
D/S Union kom uskadd fra kollisjonen. Under sjøforklaringen kom det frem at mannskapene ikke var enige om hva som hadde skjedd.
Ingen av partene ville innrømme skyld, men etter de opplysningene som forelå ble det antatt at Union III hadde hatt vikeplikt.
Retten fant at ulykken skyldtes at kapteinen på Union III hadde utvist dårlig skjønn, men det var ikke nok til at det var anledning til forføyning. Saken ble derfor henlagt.
To dager etter forliset var Norsk Bjergingskompagni på plass på forlisstedet. Ved hjelp av gode vitnebeskrivelser og gjenstander som fortsatt fløt opp fra vraket, lokaliserte de raskt D/S Drammen.
En hjelmdykker ble sendt i vannet for å undersøke om det var mulig å berge skipet. Drammens Tidende og Buskerud Blad omtalte saken på denne måten:
Vraket ble funnet i august 1993 av Tore Smerud, Geir Nyjordet, Dag Eide og Kai Garseg ved hjelp av en C-Scan 350 sidesøkende sonar.
– Sonaren er et utrolig hjelpemiddel til å finne ting på sjøbunnen. Vi kan se bunnforholdene opptil 100 meter til hver side, sa Kai Garseg til Akershus Amtstidende.
D/S Drammen ligger på 32–42 meters dyp ved Torskegrunnen vest av Steilene. Vraket kan være vanskelig å lokalisere, og det kan være strøm på stedet.
Vraket står på kjølen, baugen er brukket og har veltet over på babord side. Man er avhengig av båt for å dykke på vraket.
Ifølge de siste opplysningene vi har skal vraket skal være i brukbar stand – men det er nok lenge siden noen har dykket her.
En av grunnene til dette er nok at vraket ligger midt i skipsleia i Indre Oslofjord. Har man tenkt å dykke her bør man snakke med havnemyndighetene først.
D/S Drammen. Foto: Anders Beer Wilse/Maritimt Museum (public domain)
D/S DRAMMEN | |
Type: | Lastebåt |
Bygd: | 1888 ved Nylands Mekaniske Verksted, Kristiania (#69) |
Mål: | 25,0 x 5,2 x 2,4 meter |
Tonnasje: | 91 BRT, 54 NRT |
Motor: | 2-sylindret compound dampmaskin, 12 NHK, 67 iHK |
Forlisdato: | 5. november 1914 |
Årsak: | Kolliderte med Union III |
Sted: | Ved torskegrunnen vest for Steilene |
Dybde: | 32–42 meter |
Last: | Øl, vin og annet gods |
Reiserute: | Kristiania – Drammen |
Rederi: | Waldermar Pedersen, Drammen |
Annet: | Vraket ble funnet i 1993 av Tore Smerud, Geir Nyjordet, Dag Eide og Kai Garseg |
Opprinnelig publisert 05.11.2022