D/S Drammen ved Steilene
Sent på kvelden den 5. november 1914 kolliderte D/S Drammen med D/S Union III og sank ved Torskegrunnen vest for Steilene i Indre Oslofjord.
D/S Drammen ved Steilene
Foto: Anders Beer Wilse/Maritimt Museum (public domain)
VRAK

D/S Drammen ved Steilene
Sent på kvelden den 5. november 1914 kolliderte D/S Drammen med D/S Union III og sank ved Torskegrunnen vest for Steilene i Indre Oslofjord.
  5. november 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Damplekteren D/S Drammen ble bygd i jern ved Nylands Mekaniske Verksted i Kristiania i 1888. Hun ble levert til rederiet Dampskips-A/S Drammen, eid av Waldemar Pedersen.

Hun var på 91 brutto registertonn og målte 82,0 x 17,2 x 8,0 fot. I maskinrommet sørget en tosylindret compound dampmaskin på 12 nHK for fremdriften.

D/S Drammen

Interiøret i salongen var overraskende godt bevart da vraket ble funnet i 1993. Foto: Kai Garseg


Den 5. november 1914 var D/S Drammen på vei fra Kristiania til Drammen med «300 sekker mel, 400 tønner sement, 25 sekker kaffe, kolonialvarer og adskillig brennevin og øl», som Aftenposten uttrykte det.

Samtidig var D/S Union III fra Skien på innadgående kurs mot Vippetangen, og i 10-tiden på kvelden kolliderte de to båtene vest av Steilene i Indre Oslofjord.

Union

D/S Union III. Foto: Dykkings arkiv


D/S Drammen ble sterkt skadet og sank i løpet av tre minutter. Mannskapet lyktes i å sette en båt på vannet, og alle sju ombord inkludert kaptein Hans Gundersen berget seg.

D/S Union kom uskadd fra kollisjonen. Under sjøforklaringen kom det frem at mannskapene ikke var enige om hva som hadde skjedd.



Ingen av partene ville innrømme skyld, men etter de opplysningene som forelå ble det antatt at Union III hadde hatt vikeplikt.

Retten fant at ulykken skyldtes at kapteinen på Union III hadde utvist dårlig skjønn, men det var ikke nok til at det var anledning til forføyning. Saken ble derfor henlagt.





To dager etter forliset var Norsk Bjergingskompagni på plass på forlisstedet. Ved hjelp av gode vitnebeskrivelser og gjenstander som fortsatt fløt opp fra vraket, lokaliserte de raskt D/S Drammen.

En hjelmdykker ble sendt i vannet for å undersøke om det var mulig å berge skipet. Drammens Tidende og Buskerud Blad omtalte saken på denne måten:

Avisutklipp Avisutklipp
Vraket ble funnet i august 1993 av Tore Smerud, Geir Nyjordet, Dag Eide og Kai Garseg ved hjelp av en C-Scan 350 sidesøkende sonar.

– Sonaren er et utrolig hjelpemiddel til å finne ting på sjøbunnen. Vi kan se bunnforholdene opptil 100 meter til hver side, sa Kai Garseg til Akershus Amtstidende.

D/S Drammen

En dykker ved rattet på D/S Drammen. Bildet ble tatt da vraket ble funnet i 1993, og stod på trykk i Dykking nr. 4/1993. Foto: Kai Garseg


D/S Drammen ligger på 32–42 meters dyp ved Torskegrunnen vest av Steilene. Vraket kan være vanskelig å lokalisere, og det kan være strøm på stedet.

Vraket står på kjølen, baugen er brukket og har veltet over på babord side. Man er avhengig av båt for å dykke på vraket.



Ifølge de siste opplysningene vi har skal vraket skal være i brukbar stand – men det er nok lenge siden noen har dykket her.

En av grunnene til dette er nok at vraket ligger midt i skipsleia i Indre Oslofjord. Har man tenkt å dykke her bør man snakke med havnemyndighetene først.

D/S Drammen
D/S Drammen. Foto: Anders Beer Wilse/Maritimt Museum (public domain)
D/S DRAMMEN
Type: Lastebåt
Bygd: 1888 ved Nylands Mekaniske Verksted, Kristiania (#69)
Mål: 25,0 x 5,2 x 2,4 meter
Tonnasje: 91 BRT, 54 NRT
Motor: 2-sylindret compound dampmaskin, 12 NHK, 67 iHK
Forlisdato: 5. november 1914
Årsak: Kolliderte med Union III
Sted: Ved torskegrunnen vest for Steilene
Dybde: 32–42 meter
Last: Øl, vin og annet gods
Reiserute: Kristiania – Drammen
Rederi: Waldermar Pedersen, Drammen
Annet: Vraket ble funnet i 1993 av Tore Smerud, Geir Nyjordet, Dag Eide og Kai Garseg



Opprinnelig publisert 05.11.2022



ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

Global Underwater Explorers tilbyr kurs for nybegynnere, erfarne dykkere og tekniske kurs for dyp dykking, grottedykking og dykking med rebreather. GUEs mål er å utvikle dine ferdigheter, effektive prosedyrer for problemløsning og gjøre deg til en bedre dykker.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Er de i orden til vinteren?

    Gass og Pusteservice i Drøbak er ikke bare et servicesenter for yrkesdykkere og dykkebransjen – de tar imot ventilsett og flasker fra alle dykkere. Kanskje det er på tide med litt vedlikehold?

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS