Mystisk flystyrt i Oslofjorden
En uke etter krigsutbruddet styrtet en tysk Junkers Ju 52 sør for Hurum i Oslofjorden. Levningene av kapteinen fra Blücher kan ligge i vraket, som aldri har blitt funnet.

En Junkers Ju 52 fra samme Kriegsgruppe. Foto: Luftwaffe
Mystisk flystyrt i Oslofjorden
En uke etter krigsutbruddet styrtet en tysk Junkers Ju 52 sør for Hurum i Oslofjorden. Levningene av kapteinen fra Blücher kan ligge i vraket, som aldri har blitt funnet.
16. april 2025
Den 16. april 1940 gikk han om bord i et Junkers Ju 52 transportfly på flyplassen Kiel-Holtenau for å returnere til Norge og begravelsen av falne offiserer.

Blücher synker i Drøbaksundet. Foto: Riksarkivet (public domain)
Dit kom han aldri. Ifølge politiets øyenvitnerapport skal flyet har var om bord i ha falt i sjøen mellom Vealøs og Ramvikholmen sørvest for Tofte.
Lensmannsfullmektig Adamsen skrev i rapporten at tollbetjent Røyert og en til hadde plukket opp en jakke, en frakk, en lue og briller fra en tysk pilot.

LES OGSÅ
Senkingen av Blücher
De hadde også funnet flysertifikatet til Walter Poplow, født 1916 i Stettin. Lensmannsfullmektigen fikk også hånd om noen brev som hadde blitt funnet i sjøen.
Kaptein Woldag skal ha hatt med seg ca. 30 brev fra tyske offisersfruer da han reiste fra Tyskland.

Øyenvitnerapporten og kaptein Heinrich Woldag. Foto: Public domain
Effektene ble sendt til politikammeret i Drammen. Det ble ikke gjort funn av omkomne etter flystyrten, og hva som skjedde er fortsatt et mysterium.
Ifølge Wikipedia var det et mannskap på tre i flyet, i tillegg til kaptein Woldag. Andre kilder, som Aviation Safety Network, hevder at det fire besetningsmedlemmer og tretten passasjerer mistet livet.

LES OGSÅ
Flyvrak i Trøndelag
Ifølge tyske kilder tilhørte flyet Luftwaffes Kampfgruppe z.b.V 105 (zur besonderen Verwendung) og hadde kjennetegn BA+KK.
Byggenummeret var sannsynligvis 6736, men dette er usikkert. Det er heller ikke kjent hva som var årsaken til at flyet styrtet i sjøen.

Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Flyvraket har aldri blitt lokalisert, til tross for at flere har dykket og lett med sonar. Det mangler også på de tyske tapslistene, hvilket bidrar til å så tvil om historien.
Drammens Tidende har skrevet en interessant artikkel om den mystiske flystyrten. Der presenteres også teorier om hva som kan ha skjedd.

LES OGSÅ
Den svarte fredagen
Avisen forteller at Gustav Røyert fikk en ramme fra et cockpitvindu i trålen ved Vealøs tidlig på 60-tallet. Røyert var sønnen til tollbetjenten som er nevnt i lensmannsrapporten.
Han var ikke med ut for å lete etter vrakrester etter styrten, men husker han så en tysk flygerlue og en frakk som faren hadde med seg i båten.
– Vi hørte flybråk, et smell og løp til vinduet. Da så vi flyet som sneiet Hurum Fabrikker og ble borte i retning Ramvikholmen, sa Liv Irene Sivertsen til Drammens Tidende i 2007.
Noen uker etter styrten fant hun og noen venner en tysk feltflaske som trolig stammet fra flyet på stranden nedenfor bestyrerboligen.
Annonse:
Det er varierende dybder i området, og på bunnen er det flere kløfter som kanskje har bidratt til å gjøre det vanskelig å finne flyvraket.
I våre dager er det mange som har avanserte multistråle ekkolodd og gode sonarer, og den som klarer å lokalisere vraket kan gjøre et eksepsjonelt funn.