Unikt flyvrak ved Kirkenes
Den 17. juni 1944 ble et sovjetisk Curtiss P-40 «Kittyhawk» jagerfly skadet av antiluftskyts under et raid på Kirkenes. Den 21 år gamle piloten nødlandet på vannet i Karpbukta.
Unikt flyvrak ved Kirkenes
FLYVRAK

Unikt flyvrak ved Kirkenes
Den 17. juni 1944 ble et sovjetisk Curtiss P-40 «Kittyhawk» jagerfly skadet av antiluftskyts under et raid på Kirkenes. Den 21 år gamle piloten nødlandet på vannet i Karpbukta.
  17. juni 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Klokken 20.25 tar 12 Curtiss P-40 jagerfly av fra flybasen Kildin. De tilhører 1. skvadron av den russiske nordflåtens 78. jagerflyregiment (1./78 MIAP).

Ytterligere 12 maskiner av samme type letter fra basen Vaenga. Målet er Kirkenes, hvor de raskt blir utfordret av åtte tyske Focke-Wulf Fw 190 jagerfly.

Curtiss P-40 Kittyhawk

Foto: René Lipmann, Duiken.nl


Bak spakene på et av flyene som tar av fra Kildin sitter den 21 år gamle juniorløytnanten Ivan Georgievich Logutov.

Han har bare har noen få måneder bak seg som kampflypilot, og karrieren er i ferd med å få en brå slutt.



Klokken 21.05 blir flyet hans truffet av antiluftskyts. Logutov setter kursen østover, men innser snart at han ikke kan fly de 100 kilometrene tilbake til basen.

I stedet gjennomfører den unge piloten en perfekt nødlanding på det stille vannet i Karpbukta i Jarfjorden.





Logutov kommer seg ut av cockpiten. Han kaster håndvåpenet og ror i land ved hjelp av den opplåsbare redningsflåten i flyet. Senere blir han tatt til fange av tyske styrker.

Vraket av flyet ligger på 20 meters dyp i Karpbukt og byr på et enkelt dykk fra land. Dessverre er det ofte dårlig sikt siden det ligger ved utløpet av Karpelva.

Propell



Propellen ble forøvrig hentet opp av Lars-Petter Øie, som i sin tid drev Arctic Adventure Resort i Jarfjord, og ble stilt ut på resorten.

Han tok affære da han oppdaget at vrakplyndrere hadde festet flyteballonger til propellen. Det ble også berget et maskingevær.



Curtiss P-40 ble produsert av Curtiss-Wright Corporation i Buffalo, New York, og var gitt til russerne som krigshjelp fra USA gjennom Lend-Lease-programmet.

Flyet som ligger på bunnen i Karpbukta er en Curtiss P-40 N, som amerikanerne kalte «Warhawk». I Sovjet (og England) ble den kalt for «Kittyhawk».

Curtiss P-40
Foto: Ukjent
CURTISS P-40 N «KITTYHAWK»
Type: Jagerfly
Bygd: 1939-1944 ved Curtiss-Wright Corporation, Buffalo, USA
Mål: 9,66 x 11,38 x 3,76 meter
Vekt: 2.724 kg
Motor: 1 x Allison V-1710-39 liquid-cooled V12 engine, 1.150 HK, 580 km/t.
Nødlandet: 17. juni 1944
Årsak: Skadet av antiluftskyts under et angrep på Kirkenes
Sted: Karpbukt, Jarfjorden øst for Kirkenes
Dybde: 20 meter
Tok av fra: Kildin i Sovjetrussland
Tilhørte: 1. skvadron ved 78. jagerflyregiment i den sovjetiske nordflåten (1./78 MIAP)





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

Global Underwater Explorers tilbyr kurs for nybegynnere, erfarne dykkere og tekniske kurs for dyp dykking, grottedykking og dykking med rebreather. GUEs mål er å utvikle dine ferdigheter, effektive prosedyrer for problemløsning og gjøre deg til en bedre dykker.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Dusinet fullt i Rødehavet

    Dykkebazaar og Aggressor Fleet byr på en fantastisk liveaboard hvor man får dykke alle beste vrakene i Rødehavet – og de har gode betingelser for dykkeklubber og grupper.

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Ny sjakkel skal hjelpe miljøet

    I en tid hvor maritim forurensing utgjør en stadig økende trussel mot havets helse, er det på høy tid å handle. Derfor har Wee Marine utviklet en ny innfesting av fender.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS