Unikt flyvrak ved Kirkenes
Den 17. juni 1944 ble et sovjetisk Curtiss P-40 «Kittyhawk» jagerfly skadet av antiluftskyts under et raid på Kirkenes. Den 21 år gamle piloten nødlandet på vannet i Karpbukta.
Unikt flyvrak ved Kirkenes
Den 17. juni 1944 ble et sovjetisk Curtiss P-40 «Kittyhawk» jagerfly skadet av antiluftskyts under et raid på Kirkenes. Den 21 år gamle piloten nødlandet på vannet i Karpbukta.
17. juni 2024
Ytterligere 12 maskiner av samme type letter fra basen Vaenga. Målet er Kirkenes, hvor de raskt blir utfordret av åtte tyske Focke-Wulf Fw 190 jagerfly.
Bak spakene på et av flyene som tar av fra Kildin sitter den 21 år gamle juniorløytnanten Ivan Georgievich Logutov.
Han har bare har noen få måneder bak seg som kampflypilot, og karrieren er i ferd med å få en brå slutt.
Klokken 21.05 blir flyet hans truffet av antiluftskyts. Logutov setter kursen østover, men innser snart at han ikke kan fly de 100 kilometrene tilbake til basen.
I stedet gjennomfører den unge piloten en perfekt nødlanding på det stille vannet i Karpbukta i Jarfjorden.
Logutov kommer seg ut av cockpiten. Han kaster håndvåpenet og ror i land ved hjelp av den opplåsbare redningsflåten i flyet. Senere blir han tatt til fange av tyske styrker.
Vraket av flyet ligger på 20 meters dyp i Karpbukt og byr på et enkelt dykk fra land. Dessverre er det ofte dårlig sikt siden det ligger ved utløpet av Karpelva.
Propellen ble forøvrig hentet opp av Lars-Petter Øie, som i sin tid drev Arctic Adventure Resort i Jarfjord, og ble stilt ut på resorten.
Han tok affære da han oppdaget at vrakplyndrere hadde festet flyteballonger til propellen. Det ble også berget et maskingevær.
Curtiss P-40 ble produsert av Curtiss-Wright Corporation i Buffalo, New York, og var gitt til russerne som krigshjelp fra USA gjennom Lend-Lease-programmet.
Flyet som ligger på bunnen i Karpbukta er en Curtiss P-40 N, som amerikanerne kalte «Warhawk». I Sovjet (og England) ble den kalt for «Kittyhawk».
Foto: Ukjent
CURTISS P-40 N «KITTYHAWK» | |
Type: | Jagerfly |
Bygd: | 1939-1944 ved Curtiss-Wright Corporation, Buffalo, USA |
Mål: | 9,66 x 11,38 x 3,76 meter |
Vekt: | 2.724 kg |
Motor: | 1 x Allison V-1710-39 liquid-cooled V12 engine, 1.150 HK, 580 km/t. |
Nødlandet: | 17. juni 1944 |
Årsak: | Skadet av antiluftskyts under et angrep på Kirkenes |
Sted: | Karpbukt, Jarfjorden øst for Kirkenes |
Dybde: | 20 meter |
Tok av fra: | Kildin i Sovjetrussland |
Tilhørte: | 1. skvadron ved 78. jagerflyregiment i den sovjetiske nordflåten (1./78 MIAP) |