Se bussvrakene i Førdefjorden
På 1970-tallet dumpet Firda Billag mellom 40 og 50 utrangerte busser i Førdefjorden. Det var ikke miljøhensyn som gjorde at de avsluttet praksisen, men en dødsulykke.
Se bussvrakene i Førdefjorden
På 1970-tallet dumpet Firda Billag mellom 40 og 50 utrangerte busser i Førdefjorden. Det var ikke miljøhensyn som gjorde at de avsluttet praksisen, men en dødsulykke.
13. oktober 2024
Å dumpe biler og busser i fjorder og innsjøer var vanlig frem til vrakpanten ble innført i 1978. Firda Billag var blant dem som gjorde dette – helt til det gikk galt.
I 1978 mistet en mann livet da han kjørte av veien på den smale rampen til dumpeplassen. Etter dette ble det ansett som for farlig å fortsette, skrev avisen Firda om saken.
– Slik ser 49 busser som ble dumpet i fjorden for femti år siden ut, skriver Steffen Winterthun på Instagram etter å ha fridykket på stedet sammen med en kamerat.
– Vi så en oljeflekk i vannoverflaten. Da vi dykket ned så vi masse busser som lå som et trekkspill nedover fjellsiden, sier han til NRK.
I Hornindalsvatnet ble vrakbiler kjørt ut på isen om vinteren, slik at de sank når våren kom. Det spesielle med dette var at forslaget kom fra kommunestyret.
Førtifem år etter at vrakpanten ble innført og dumpingen sluttet er det likevel ikke aktuelt å rydde opp i kirkegårdene på bunnen.
– Nettopp fordi de har ligget i sjøen i mange år så vurderer vi at det ikke er et stort miljøproblem i dag, sier seksjonsleder Hege Rooth Olbergsveen i Miljødirektoratet til NRK.
Hun sier at dagens gode ordninger for å levere inn bilvrak gjør at det er liten fare for at noen velger å dumpe biler eller busser i sjøen.
I 1978 mistet en mann livet da han kjørte av veien på den smale rampen til dumpeplassen. Etter dette ble det ansett som for farlig å fortsette, skrev avisen Firda om saken.
LES OGSÅ
Fant bilvrak ved Tromøya
– Slik ser 49 busser som ble dumpet i fjorden for femti år siden ut, skriver Steffen Winterthun på Instagram etter å ha fridykket på stedet sammen med en kamerat.
– Vi så en oljeflekk i vannoverflaten. Da vi dykket ned så vi masse busser som lå som et trekkspill nedover fjellsiden, sier han til NRK.
I Hornindalsvatnet ble vrakbiler kjørt ut på isen om vinteren, slik at de sank når våren kom. Det spesielle med dette var at forslaget kom fra kommunestyret.
Førtifem år etter at vrakpanten ble innført og dumpingen sluttet er det likevel ikke aktuelt å rydde opp i kirkegårdene på bunnen.
– Nettopp fordi de har ligget i sjøen i mange år så vurderer vi at det ikke er et stort miljøproblem i dag, sier seksjonsleder Hege Rooth Olbergsveen i Miljødirektoratet til NRK.
Hun sier at dagens gode ordninger for å levere inn bilvrak gjør at det er liten fare for at noen velger å dumpe biler eller busser i sjøen.