Tug og Freighter i Kåfjorden
Den 15. september 1944 gikk 27 britiske Lancaster bombefly til angrep på Tirpitz. Slagskipet klarte seg, men to av støttefartøyene ble senket.

Foto: Frank Bang
Tug og Freighter i Kåfjorden
Den 15. september 1944 gikk 27 britiske Lancaster bombefly til angrep på Tirpitz. Slagskipet klarte seg, men to av støttefartøyene ble senket.
Av Dykking.no
De slapp flere Tallboy-bomber, men klarte bare å skade slagskipet. De to støttefartøyene Kehrwieder og KHZ-57 var ikke like heldige.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
På folkemunne kalles de to vrakene for «Tug» og «Freighter», og er populære dykkemål på 30–40 meters dyp innerst i Kåfjorden.
KHZ-57 «Freighter» er et herlig fotomotiv, mens Kehrwieder er mer brutt ned og ikke like flott. Her kan du se video fra vrakene:
Video: Rocco Hannert
Kehrwieder ble bygd som tråler ved Reiherstieg Schiffswerft & Maschinenfabrik i Tyskland i 1921. Da hun ble kjøpt av Kriegsmarine i 1940 fikk hun navnet Kehrwieder.
Den 42,7 meter lange båten ble bygd om til permisjonsskip, og ble levert til Marineoberkommando Norwegen og ankom alta i April 1943.
Kart: Google Maps
HKZ-57 ble bygd en eller annen gang etter 1908 – det finnes få data om den ca. 40 meter lange båten som opprinnelig var bygd for bruk på elver og innsjøer.
I 1939 ble båten bygd om ved Kriegsmarinewerft Kiel, derav K'en i navnet. HZ er fortkortelse for «Heizer», og båten hadde som oppgave å forsyne Tirpitz med damp.
Annonse:
Begge vrakene ligger relativt nært land, men Freighter må dykkes fra båt da det ikke er mulig å komme til stedet med bil.
Som man ser i videoen over kan Kehrwieder dykkes fra land. Avstanden ut til vraket er ca. 200 meter, så det kan være lurt med en UV-scooter.