Torpedert av norsk MTB
Den 28. november 1944 ble det tyske lasteskipet M/S Welheim torpedert av en norsk MTB ved sørvest av Florø. Vraket er et av de flotteste vi har langs kysten.

Foto: Christian Skauge
Torpedert av norsk MTB
Den 28. november 1944 ble det tyske lasteskipet M/S Welheim torpedert av en norsk MTB ved sørvest av Florø. Vraket er et av de flotteste vi har langs kysten.
28. november 2023
Hun rakk to turer mellom Hamburg og USA, og stakk til sjøs fra Port Aransas i Texas den 25. august 1939 etter å ha mottatt en advarsel fra tyske myndigheter.

Welheim var et moderne skip, utstyr med elektriske kraner i stedet for tradisjonelle master og lastebommer. Foto: Dykkings arkiv
Lasteskipet var utstyrt med to kraftige MAN dieselmotorer på 2.225 HK hver, og kunne holde en fart på 14 knop.
Welheim krysset atlanteren delvis kamuflert som det norske lasteskipet M/S Mim, som var bygd ved samme verft, og returnerte til Tyskland via Norge den 26. september 1939.

Et dykk på Welheim er en flott opplevelse. Man er avhengig av båt og godt vær for å komme ut til vraket, som ligger på 15-70 meters dyp. Foto: Christian Skauge
Da krigen startet ble Welheim ustyrt med antiluftskyts, men hadde ikke kamuflasje og opererte for den sivile eieren Hugo Stinnes Seeschifffahrt und Handel GmbH i Hamburg.
I 1944 ble hun imidlertid rekvirert av Kriegsmarine og satt i tjeneste som forsyningsskip for de tyske styrkene som okkuperte Norge.
Video: Jörn Kumpart/YouTube
I slutten av november 1944 var Welheim på vei fra Bergen til Ålesund med kull, med forpostbåtene V-5303 «Seebär» og V-5312 «Brach%shy;vogel» samt minesveiperen R-312 som eskorte.
Da konvoien nådde Brufjorden ble de angrepet av de norske MTB'ene 717 og 627 under ledelse av styrkesjef Charles Oluf Herlofson.

Vraket er fullt av spennende detaljer, som denne porselensvasken. Foto: Christian Skauge
Løytnant Olsen ombord på MTB 717 fyrte av torpedoene på vel 1.000 meters avstand, og Welheim ble truffet i styrbord side aktenfor skorsteinen.
Skipet tok raskt inn vann, og kapteinen landsatte henne på Vesleskjær sør for Askrova for å berge last og mannskap. Seks sårede ble fraktet til Florø.

Siden vraket ligger nesten på siden er dekket stort sett i skygge og har relativt lite påvekst. Foto: Christian Skauge
Ingen omkom i angrepet, men Welheim lot seg ikke redde. Til tross for flere forsøk på å berge skipet forsvant det i dypet på noen få timer.
Vraket ligger på 15-70 meters dyp med nesten 90 graders slagside mot babord. Propellen ligger på bunnen ved siden av hekken, og et maskingevær på brovingen er intakt.

De enorme kranene er et imponerende syn, og det er litt skummelt å ha dem rett over seg. Foto: Christian Skauge
Welheim var utstyrt med elektriske kraner over hvert av de fire lasterommene, i stedet for tradisjonelle master og bommer.
Kranene er på plass den dag i dag, og det er et utrolig der de tårner over deg når du svømmer langs det nesten loddrette dekket.
Det er mange flotte detaljer å se på vraket, og de enorme dimensjonene gjør i seg selv et stort inntrykk.
Den som leter finner mye spennende å se og fotografere – som for eksempel porselensvasken på bildet lenger opp i saken.

Dykkefartøyet M/S Risøy. Selskapet heter i dag SubseaParter. Foto: Christian Skauge
I 2008 ble 137 tonn olje pumpet ut av vraket av dykkefartøyet M/S Risøy fra Haugesundsfirmaet Riise Underwater Engineering.
Det hadde i flere tiår lekket olje fra Welheim, og vraket ble alt i 1993 karakterisert som miljøfarlig av Kystverket.

M/S Welheim fotografert under krigen, muligens i Norge. Foto: Dykkings arkiv
Navn: | M/S WELHEIM |
Type: | Lasteskip |
Bygd: | 1939 ved Flensburger Schiffsbau Gesellschaft (#448) |
Mål: | 134,7 x 18,4 x 6,5 meter |
Tonnasje: | 5.455 BRT |
Motor: | 2 x 2.225 HK dieselmotorer, 14 knop |
Forlisdato: | 28. november 1944 |
Årsak: | Torpedert |
Sted: | Ved Vesleskjær, sør for Askrova |
Dybde: | 15–70 meter |
Last: | Kull |
Reiserute: | Bergen – Ålesund |
Rederi: | Hugo Stinnes Seeschifffahrt und Handel GmbH, Hamburg |
Dykk med: | www.gulendykkesenter.no |