Tysk flyvrak på Svalbard
Den 17. august 1942 ble en tysk Blohm & Voss BV 138 senket av kanonild fra ubåten U-255 på østkysten av Svalbard. Vraket ble funnet av Kartverket under et sjømålingsoppdrag.
Tysk flyvrak på Svalbard
Den 17. august 1942 ble en tysk Blohm & Voss BV 138 senket av kanonild fra ubåten U-255 på østkysten av Svalbard. Vraket ble funnet av Kartverket under et sjømålingsoppdrag.
19. august 2024
Flyvraket er rundt 14 meter langt og har et vingespenn på 26 meter. Fra terrengmodellen av havbunnen er det identifisert tre motorer, hvorav det ene ligger under vraket.
Kartverket antar flyet er et Blohm & Voss BV 138, som var en del av «Unternehmen Wunderland», et angrep på den nordlige sjøruten til russisk skipstrafikk fra Vladivostok gjennom Nordøstpassasjen.
Den tunge krysseren Admiral Scheer ble satt inn for å stanse trafikken av våpen og forsyninger, støttet av blant annet fem Blohm & Voss BV 138 flybåter.
Flytypen Blohm & Voss BV 138 «Seedrache» hadde tre Junkers Jumo 205D dieselmotorer, og kunne holde seg på vingene i opptil 12 timer.
De var ideelle for å lokalisere fiendtlige skip, men en av utfordringene var å fylle drivstoff. Den eneste måten å gjøre det på var fra ubåter – såkalte «Milchkühe», eller melkekyr.
Oberleutnant zur See Hans-Werner Dierschke var pilot på BV 138 med kjennetegn K6+HL. Den tilhørte 3./KüFlGr 406, og hadde vært på leting etter konvoien PQ 18 med 40 allierte lasteskip som skulle til Arkhangelsk.
I løpet av rekognoseringsoppdraget hadde Dierschke tanket fra ubåter to ganger, og den 14. august 1942 skulle han returnere til Tromsø etter å ha tatt ombord en kubikkmeter diesel fra ubåten U-255.
Plutselig stanset to av de tre motorene, og Dierschke måtte nødlande ved Wilhelmsøya. Det hadde kommet saltvann i drivstoffet.
Mannskapet ble berget av U-255, og flyet ble tatt under slep. De gikk langsomt sørover for finne roligere farvann der tanken kunne tømmes.
SE VIDEO
Unik flybåt: Blohm & Voss BV 138
Tre dager senere gikk det galt. Flyet kullseilte på grunn av sterk vind utenfor Boltodden ved Kvalvågen, og Kptlt. Reinhart Reche på U-255 beordret at det skulle senkes med kanonild.
I den tyske tapsrapporten oppgis det at senkingen skjedde i marinekvadrat ÄG 7969, og det er sannsynligligvis dette flyet som nå er lokalisert.
Den nøyaktige posisjonen på vraket er foreløpig unntatt offentlighet for å hindre vrakplyndring.
– Meg bekjent er det første gang det er oppdaget et flyvrak på sjømålingsoppdrag i Kartverket, sier direktør Gudmund Jønsson i Kartverkets sjødivisjon.
Han sier at slike funn på havbunnen viser at det generelt er mange uoppdagede grunner som gjør at behovet for sjømåling er konstant.
Funnet ble meldt funnet til både Sysselmesteren på Svalbard og til Riksantikvaren. Kulturminner fra før 1946 er automatisk fredet på Svalbard.